8 februari 2013

Spagetti och köttfärssås - babystyle

Matglad liten kille <3

Denna köttfärssås gjorde jag till lilleman för ett par veckor sedan, detta blir en väldigt stor sats, tog undan ungefär hälften av den färdiga köttfärssåsen till Melvin och frös in, resterande som var kvar saltades och kryddades med lite starkare kryddor till oss.

Smör
2 gula lökar
2 rivna morötter
500g krossade ekologiska tomater
3 msk tomatpuré
500g köttfärs
2 vitlöksklyftor
Torkad oregano, timjan eller basilika (jag använde endast oregano denna gång)

Skala och hacka lök/riv morot. Smält margarinet i en stekpanna och mjukstek lök och morot på låg värme ett par minuter. Tillsätt därefter de krossade tomaterna, tomatpurén och köttfärsen. Rör om ordentligt och låt småputtra 10 minuter tills köttfärsen har "kokat klart" i tomatsåsen. Smaksätt detta med pressad vitlök och söndersmulad oregano (ganska mycket) efter smak.

Koka därefter spagetti (utan salt), lägg lämplig mängd i en skål tillsammans med köttfärsen och mixa till lagom konsistens. Frys in i lagom stora portioner.
När detta sedan ska ätas, brukar jag tillsätta ungefär en tsk rapsolja och blanda i till varje portion.
Servera tillsammans med kokta grönsaker.


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. visst är det! ;) han saknar sin moster och jag min syster, så du får komma och hälsa på oss snart :) <3

      Radera