31 januari 2013

Hemmagjord barngröt

Efter att ha blivit inspirerad av Simone, kika gärna in hos henne hääär :) . Så har jag nu börjat göra egen gröt till Melvin, han har varit så hård i magen och har varit det ett par veckor trots plommonpuréer och annat lösande i kosten, men efter att jag börjat göra egen gröt åt honom så har han blivit mycket mycket bättre i magen.
Gryn och palt tunnbröd, mixas lätt i en blender för att få en finare konsistens på dessa.

Gröten går att varieras i oändlighet men detta recept kör vi på nu:
2msk mixade havregryn
1msk mixade bovetegryn
1 msk skrädmjöl
1 tsk rapsolja eller en klick smör
1-2 tsk finkrossat palt tunnbröd (för järnets skull)
En iskub hemmagjord aprikospuré (mera järn)

Blandar de torra ingredienserna i en kastrull och späder detta med lite mer än dubbla mängden vatten, till lagom konsistens, får prova sig fram lite. Kokar en liten stund sen blandar jag i matfettet det finsmulade palt tunnbrödet och aprikospurén som ger lite mera smak och järnberikar. Serverar gröten med en klick katrinplommonpuré och denna gröt älskas av lilleman och går jättesnabbt att göra då ingredienserna redan är mixade och klara i burkar.

Ett tips för annan smak är att blanda i lite rivet äpple, päron eller mosad banan. Har man som jag en bebis med hård mage är det dock bra att undvika bananen (och äpple? om jag minns rätt) då dessa är stoppande, då är det istället bättre att riva lite päron i gröten eller servera med katrinplommonpuré som har en lösande effekt på magen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar