17 september 2012

Godmorgon måndag!


Fredagens trerättersmiddag här hemma. Räkbakelse, plankstek och chokladpudding.
Festade till det med lite god dricka till maten, jag höll mig dock till alkoholfria alternativ för Melvins skull. Kan rekommendera dessa båda för andra ammande, gravida eller om man bara vill dricka utan alkohol. Jättegoda!

Sitter uppkrupen i soffan med en filt, varmt kaffe och laptopen i knät. Är en riktigt ruggig höstdag idag och det är så kallt inomhus så jag har fått klä på mig tjocka myskoftan för att inte frysa.
Lilleman har haft en riktigt bra morgon och ligger nu och sover efter att ha busat hela morgonen, Verkr som hans utvecklingsfas är över nu för denna gång.  I natt sov han riktigt bra och bjöd till och med på sovmorgon till 8.30! och därefter har han varit sitt vanliga glada jag igen.

Kan med handen på hjärtat erkänna att det varit riktigt jobbigt att vara mamma de senaste dagarna. Det har gnällts och skrikits nästintill hela tiden, och sömnen har inte varit den bästa. Har varit en riktig tålamodsprövning! Särskilt i fredags när jag skulle göra trerätters till Jonas och mig och var själv med lilleman från morgon till kväll. Det gick inte riktigt att förbereda så som jag planerat, att allt skulle varit klart och bara sätta in i ugnen när Jonas kom hem från jobbet på kvällen. Men de planerna fick jag lägga på hyllan.

Vanligtvis så brukar Melvin kunna sitta nöjt i sin babysitter och greja med sina leksaker medan jag lagar mat och äter, men inte denna dag, det totalvägrades. Oj, vad det skreks så fort jag lade ner honom. Var bara bära runt på honom som dög eller att amma. Fick inte äta, dricka kaffe, gå på toaletten eller något utan att det protesterades hejvillt. Dessutom sov han bara korta korta stunder under dagen på 10 minuter, mot de annars 2 timmar långa sovstunderna.
Så när Jonas kom hem var jag tokslut, och han hade köpt blommor bara sådär och sa, tack för att du är en sån fin mamma till våran son. Jag började grina för att han var så fin som tänkte på mig och för att det var i precis denna stund som jag behövde höra dem orden som mest.
Älsklingen tog lillskrutten och först då kunde jag sätta igång med maten. Var faktiskt riktigt skönt att stå framför spisen ett par timmar och koppla av...andas, efter en minst sagt intensiv dag.

Maten blev riktigt god och bearnaisesåsen var inte så svårt att göra som jag hade föreställt mig, tog inte mer än 10 minuter att göra heller, så no more pulversås i framtiden. Så gott med hemmagjord, undrar varför man inte gjort det tidigare?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar