10 september 2012

Utvecklingsfas?


Rekommenderar denna bok till alla gravida och föräldrar med nyfödda.



Vilken dålig start det blev på denna veckan. Började med att Melvin sov jättedåligt i natt, vaknade varje timme, från 01 till 05. Det ammades, gavs napp, tröstades och gosades. Han somnade om ganska fort varje gång men sov oroligt och låg och knorrade i sängen, så när jag väl började somna om igen, så vaknade Melvin på nytt och så höll det på hela natten. Försökte sova ikapp lite i morse eftersom Jonas inte började förrän 14:00 och därmed kunde ta Melvin på morgonen. Men det gräts och gnälldes så efter att ha försökt somna om ett tag så gav jag upp. Steg upp och skulle få i mig lite frukost men kylskåpet ekade tomt och jag fick nöja mig med en torr smörgås och lite juice. Jonas åkte och handlade och jag började med lunchen, lasange. Osten som jag brukar använda till bechamelsåsen var självklart slut, så fick ta en annan variant som inte alls var bra, såsen blev alldeles grynig och rinnig. Sen kom posten, vi fick brev från skatteverket- visade sig att de avslagit det efternamn vi ville ge Melvin (Jonas efternamn) eftersom faderskapet inte hade blivit fastställt inom tre månader. (vi var tre dagar försenade, pga kommunens strul) Så nu får man krångla med namnbyte.

På allt detta en väldigt gnällig bebis som bara vill bli buren och helst ligga vid bröstet hela dagarna. Nu sover han äntligen mitt lilla hjärta. Misstänker någon form av utvecklingsfas som han går igenom. Enligt boken -att växa och upptäcka världen- så är det en ganska lång och jobbig fas nu vid tre månader.  Boken kan jag för övrigt rekommendera till alla föräldrar med små bebisar, för att lättare förstå vad sitt barn går igenom under första året och hur man som förälder kan hjälpa och stötta sitt barn genom dessa besvärliga perioder. Boken finns dock inte att köpa i bokhandeln längre - men går att få tag i på tradera exempelvis. Ett litet tips bara... ;)

Min stackars lilla Melvin, kan inte vara lätt för honom nu, när han precis vant sig vid denna värld, så kommer nästa utvecklingsfas och allt ställs upp och ner för honom igen. Mycket som händer i hjärnan och kroppen + att han växer så det knakar. Får spädbarn också växtvärk, någon som vet? Känns som att det måste kännas lite i kroppen i allafall när det händer så mycket på en gång?



4 kommentarer:

  1. Den där boken är ruggigt bra att ha, även appen Wonderweeks är perfekt för när man misstänker att något är på gång.

    SvaraRadera
  2. fick låna den av en kompis och jo det är bara att räkna veckor och inse att det är en utveckling på g :)

    SvaraRadera
  3. yes, enligt den så har den nya fasen precis börjat och mycket som stämmer in på honom som står där. Lite intressant med detta med utvecklingen när man precis läst om det då ser man mycket mer än vad man skulle ha gjort annars. :)

    SvaraRadera