15 september 2015

En dag på avdelning 67

Många som undrar om det är långa dagar för mig på sjukhuset. Om jag ska vara ärlig så går de i ett! Tänkte beskriva hur en typisk dag ser ut för oss: 

Kl 7-8 vaknar vi, en sjuksköterska kommer in med mediciner, om de ska ges via pvk:n ger sköterskan henne men om det ska ges via sond är det jag som ger henne själv. Efter mediciner tas en nakenvikt och temp. Sen ammar vi eller får utpumpad mjölk via sond om hon inte orkar äta. Även andra kontroller tas, hjärtslag, andetag.
 Morgonmediciner
Sondsprutan som hon får mat med och som vi kollar sonden med så den sitter på sätt plats. Även medicinens ges via sonden. Sonden är den slang hon har i näsan som går ner till magsäcken. Hon äter var tredje timme under dyngnet sedan.

Sen gör vi oss i ordning och går ut i dagrummet för att äta frukost. Därefter har vi lite tid tillsammans Meja och jag. Myser och leker om hon är vaken, annars läser jag eller surfar på mobilen om hon sover. Mellan 10 och 11:30 går läkaren rond så då ska vi vara inne på rummet. Är också denna tid vi får reda på om vi ska göra någon mer undersökning under dagen. Blodprov, EKG, ultraljud osv. 

Sen är det lunchdags och då ringer jag på någon i personalen som får passa Meja medan jag köper något att äta och tar med till vårat rum. 

Efter lunch har vi mystid på rummet, eller går en sväng med vagnen på avdelningen. meja brukar tycka det är skönt att få komma upp lite och se sig omkring. Ssk och usk kommer in med mediciner och gör kontroller (andetag, hjärtslag, syresättning) emellanåt, ungefär var fjärde timme under dygnet. Ev hör vi någon lite större undersökning med läkare på eftermiddagen, som idag har vi ultraljud inbokat och igår hade vi röntgen.
Vårat rum. Här ligger Meja i lånevagnen.

Framåt 18:00 tiden ringer jag på någon igen som kan passa Meja medan jag springer ut och köper med mat in till rummet. Sen myser vi en stund innan läggdags. 

Sen är det kontroller och matning var 3-4 timme under natten. Personalen kommer in och gör kontrollerna och ger mig mediciner som jag sedan sköter ihop med matning. Oftast sondar jag maten på natten om hon sover så jag inte behöver störa hennes nattsömn i onödan.

Ungefär såhär ser våra dagar ut mer eller mindre just nu. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar